Home Forums Tricks and Tactics Bladeforge Wizard DC/Tank Hybrid

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  • #16979
    Sthax
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    Hey all,

    With the new Fey gear i’ve been pondering to capitalize on possibilities of hybrid wizzy’s. Idea is the create a Wiz that can swap between gear and ED (Magister/Unyielding) to be a strong R10 DC caster and a decent tank for guild raids and some lower content.

    I chose Bladeforge for the 5% quality hp and the reconstruct sla, together with all out tankiness. If BF sux I’ll roll a human for int boost and extra feat.
    In tank mode and Magister tree I should be able to still rack up a decent DC to CC and insta mobs. Going US would gimp DC’s but prolly in raids would still be fine.

    I took THF for EDF and hit multiple mobs for aggro. Considering I go B-sword and shield. will also make the US abilities more viable (if they use ST that is).

    AS Sthiix is a completionist the DC’s should survive a hit here and there and should still be 130 necro and 120 enchant in reaper.

    the new gear fits nicely in the PM section as the winter set has some nice neg-hamp and null items + the 20% hp. in tank setup i should be able to get 7 winter set without losing the DC and autumn set. and in DC setup i can fit in some missed stuff for dps etc.

    so this is what i came up with, critiques are welcomed:

    – i might have to steal some points somewhere to get the hate enhancements. Maybe that +2 racial tome will appear soon.

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    Character name: Sthiix
    Classes: 20 Wizard, 10 Epic
    Race: Bladeforged · · · · ·Alignment: Lawful Good

    · · ·Start Tome Final
    Str:· · 12· · 8 · ·31 · · ·HP:· · · ·1197 · · ·AC:· · 80
    Dex:· · ·6· · 8 · ·25 · · ·PRR: · · · ·91
    Con:· · 20· · 8 · ·42 · · ·MRR: · · · ·33 · · ·+Healing Amp:· · ·0
    Int:· · 18· · 8 · ·49 · · ·Dodge: · ·0/25 · · ·-Healing Amp:· · 90
    Wis:· · ·6· · 8 · ·20 · · ·Fort:· · · 80% · · ·Repair Amp:· · · ·0
    Cha:· · ·8· · 8 · ·23 · · ·SR:· · · · · 0 · · ·BAB: · · · · · · 10
    DR: 0\Adamantine· ·10\Epic· ·2\Adamantine
    Immunities: Sleep, Energy Drain, Nausea, Sickness, Exhaustion, Paralysis, Deathblock, Magic Missiles, Magic Missiles, Fear

    Class and Feat Selection
    ——————————————————————————————
    Level Class · · · · · ·Feats
    · · · · · · · · · · · ·Level 1 Requires a +1 Heart of Wood to switch out of Iconic Class
    1 · · Wizard(1) · · · ·Standard: Adamantine Body
    · · · · · · · · · · · ·Metamagic: Enlarge Spell
    2 · · Wizard(2) · · · ·
    3 · · Wizard(3) · · · ·Standard: Completionist
    4 · · Wizard(4) · · · ·Intelligence: +1 Level up
    5 · · Wizard(5) · · · ·Metamagic: Heighten Spell
    6 · · Wizard(6) · · · ·Standard: Two Handed Fighting
    7 · · Wizard(7) · · · ·
    8 · · Wizard(8) · · · ·Intelligence: +1 Level up
    9 · · Wizard(9) · · · ·Standard: Past Life: Arcane Initiate
    10· · Wizard(10)· · · ·Metamagic: Quicken Spell
    11· · Wizard(11)· · · ·
    12· · Wizard(12)· · · ·Standard: Improved Two Handed Fighting
    · · · · · · · · · · · ·Intelligence: +1 Level up
    13· · Wizard(13)· · · ·
    14· · Wizard(14)· · · ·
    15· · Wizard(15)· · · ·Standard: Combat Expertise
    · · · · · · · · · · · ·Metamagic: Spell Focus: Necromancy
    16· · Wizard(16)· · · ·Intelligence: +1 Level up
    17· · Wizard(17)· · · ·
    18· · Wizard(18)· · · ·Standard: Exotic Weapon Proficiency: Bastard Sword
    19· · Wizard(19)· · · ·
    20· · Wizard(20)· · · ·Metamagic: Extend Spell
    · · · · · · · · · · · ·Intelligence: +1 Level up
    21· · Epic(1) · · · · ·Epic Feat: Arcane Insight
    22· · Epic(2) · · · · ·
    23· · Epic(3) · · · · ·
    24· · Epic(4) · · · · ·Epic Feat: Embolden Spell
    · · · · · · · · · · · ·Intelligence: +1 Level up
    25· · Epic(5) · · · · ·
    26· · Epic(6) · · · · ·Epic Destiny Feat: Perfect Two Handed Fighting
    27· · Epic(7) · · · · ·Epic Feat: Greater Two Handed Fighting
    28· · Epic(8) · · · · ·Epic Destiny Feat: Mass Frog
    · · · · · · · · · · · ·Intelligence: +1 Level up
    29· · Epic(9) · · · · ·Epic Destiny Feat: Deific Warding
    30· · Epic(10)· · · · ·Epic Feat: Burst of Glacial Wrath
    · · · · · · · · · · · ·Legendary: Scion of the Shadowfell

    Skills
    ——————————————————————————————
    Skill Points· · ·24 ·7· 7 ·8· 8 ·8· 8 ·9· 9 ·9· 9 10 10 10 10 11 11 11 11 12
    Skill Name· · · ·01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20· Total Buffed
    ——————————————————————————————
    Balance · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 21.0
    Bluff · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 24.0
    Concentration · · 4 ·1· 1 ·1· · · · · ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·2· 2 ·2· ·23.0 · 58.0
    Diplomacy · · · · · · · · ·½ 1½ 1½ 1½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ · · ·11.0 · 36.0
    Disable Device· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 38.0
    Haggle· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 25.0
    Heal· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 24.0
    Hide· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 25.0
    Intimidate· · · · 2 ·½· · ·1· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ · · ·11.0 · 44.0
    Jump· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 53.0
    Listen· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 23.0
    Move Silently · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 21.0
    Open Lock · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 25.0
    Perform · · · · · · · · · · · · · · · ·½· · · · · · · · · · · · · · · · · ·1· · 1.5 · 25.5
    Repair· · · · · · 4 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· ·23.0 · 62.0
    Search· · · · · · · ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·1· 1 ·1· 1 ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ · · ·11.0 · 50.0
    Spell Craft · · · 4 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· 1 ·1· ·23.0 · 63.0
    Spot· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · 0.0 · 25.0
    Swim· · · · · · · · · · · · · · · · · · · ½ ·½· ½ 1½ 1½ 1½ 1½ ·2· ½ ·½· ½ ·½· ·11.5 · 29.5
    Tumble· · · · · · 2 · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ½ ·½· ½ ·½· · 4.0 · 24.0
    Use Magic Device· 2 ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ ·½· ½ · · ·11.0 · 37.0
    ——————————————————————————————
    Available Points· 0 ·1· 2 ·0· 0 ·0· 0 ·0· 0 ·0· 0 ·0· 0 ·0· 0 ·0· 2 ·1· 1 ·4
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    Enhancements: 80 APs, Racial 14, Universal 1
    ——————————————————————————————
    Bladeforged – Points spent: 18
    1 Core ·(1) Improved Fortification I
    2 Core ·(2) Constitution I
    3 Core ·(1) Improved Fortification II
    4 Core ·(2) Constitution II
    5 Tier2 (2) Communion of Scribing
    6 Tier2 (2) Communion of Scribing
    7 Tier2 (2) Communion of Scribing
    8 Tier2 (1) Damage Reduction
    9 Tier2 (1) Damage Reduction
    10 Tier2 (1) Damage Reduction
    11 Tier4 (2) Soulbound Plating
    12 Tier4 (1) Power of the Forge
    ——————————————————————————————
    Pale Master – Points spent: 41
    1 Core ·(1) Dark Reaping
    2 Tier1 (1) Necrotic Touch
    3 Tier1 (1) Necrotic Touch
    4 Tier1 (2) Spell Critical: Negative Energy I
    5 Core ·(1) Pale Shroud: Shroud of the Lich
    6 Tier2 (1) Cloak of Night
    7 Tier2 (2) Spell Critical: Negative Energy II
    8 Tier1 (1) Necrotic Touch
    9 Tier3 (1) Necrotic Bolt
    10 Tier3 (1) Necrotic Bolt
    11 Tier3 (1) Negative Energy Adept
    12 Tier3 (1) Negative Energy Adept
    13 Tier3 (1) Negative Energy Adept
    14 Tier3 (2) Spell Critical: Negative Energy III
    15 Tier3 (2) Ability I: +1 Intelligence
    16 Tier3 (1) Necrotic Bolt
    17 Tier4 (1) Unholy Avatar
    18 Tier4 (2) Spell Critical: Negative Energy IV
    19 Tier4 (1) Deathly Versatile: Shroud of the Zombie
    20 Tier4 (2) Ability II: +1 Intelligence
    21 Core ·(1) Undead Augmentation I: +2 Necromancy DC
    22 Core ·(1) Undead Augmentation II: Ghost in the Wind
    23 Tier1 (1) Negative Energy Conduit
    24 Tier1 (1) Negative Energy Conduit
    25 Core ·(1) Undead Augmentation III: +2 Enchantment DC
    26 Tier5 (2) Ascendant Shroud
    27 Tier5 (1) Dark Discorporation: Reactive Discorporation
    28 Tier5 (1) Necrotic Blast
    29 Tier5 (1) Necrotic Blast
    30 Tier5 (1) Necrotic Blast
    31 Tier5 (2) Necromantic Focus
    32 Tier1 (1) Skeletal Knight
    33 Core ·(1) Embrace the Void
    ——————————————————————————————
    Eldritch Knight (Wiz) – Points spent: 21
    1 Core ·(1) Eldritch Strike
    2 Tier1 (1) Improved Mage Armor
    3 Tier1 (1) Improved Mage Armor
    4 Tier1 (1) Improved Mage Armor
    5 Tier1 (1) Toughness
    6 Tier2 (1) Improved Shield
    7 Tier2 (1) Improved Shield
    8 Tier2 (1) Improved Shield
    9 Tier2 (2) Shield Training
    10 Tier3 (2) Arcane Barrier
    11 Tier3 (2) Eldritch Accuracy
    12 Tier3 (2) Ability I: +1 Intelligence
    13 Core ·(1) Spellsword
    14 Core ·(1) Imbue the Blade
    15 Tier1 (1) Toughness
    16 Tier1 (1) Toughness
    17 Core ·(1) Subtle Force I
    ——————————————————————————————
    Feydark Illusionist – Points spent: 15
    1 Core ·(1) Find Familiar: White Cat
    2 Tier1 (2) Twist Reality
    3 Tier1 (1) Study the Arcane
    4 Tier1 (1) Study the Arcane
    5 Core ·(2) Ability I: Intelligence
    6 Tier2 (2) You’ve Got My Back
    7 Tier2 (1) Shadowblade
    8 Core ·(1) Greater Color Spray
    9 Tier3 (2) Ability I: Intelligence
    10 Tier3 (2) Refraction
    ——————————————————————————————

    Active Destiny Tree
    ——————————————————————————————
    Magister – Points spent: 0
    1 Core ·(0) Arcane study I
    2 Core ·(0) Arcane study II
    3 Core ·(0) Arcane study III
    4 Core ·(0) Arcane study IV
    5 Core ·(0) Arcane study V
    6 Core ·(0) Arcane Spellsurge
    ——————————————————————————————

    Twists of fate – 31 of 34 Fate points spent.
    ——————————————————————————————
    Twist 1 – Tier 4: Fatesinger: Arcane Hymn
    Twist 2 – Tier 3: Shadowdancer: Meld Into Darkness
    Twist 3 – Tier 1: Primal Avatar: Rejuvenation Cocoon
    Twist 4 – Tier 1: Shadowdancer: Ability I: +1 Intelligence
    Twist 5 – Tier 1: Draconic Incarnation: Dragonhide

    Spells· · · · · · · · · · · · · · · · · · · School· · · · ·DC
    ——————————————————————————————
    Wizard Spells
    L1: Repair Light Damage · · · · · · · · · · Transmutation · 43
    L1: Expeditious Retreat · · · · · · · · · · Transmutation · 43
    L1: Jump· · · · · · · · · · · · · · · · · · Transmutation · 43
    L1: Magic Missile · · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 43
    L1: Master’s Touch· · · · · · · · · · · · · Divination· · · 42
    L1: Nightshield · · · · · · · · · · · · · · Abjuration· · · 42
    L2: Repair Moderate Damage· · · · · · · · · Transmutation · 44
    L2: Glitterdust · · · · · · · · · · · · · · Conjuration · · 44
    L2: Gust of Wind· · · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 44
    L2: Invisibility· · · · · · · · · · · · · · Illusion· · · · 43
    L2: Knock · · · · · · · · · · · · · · · · · Transmutation · 44
    L2: Lesser Death Aura · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 47
    L3: Repair Light Damage, Mass · · · · · · · Transmutation · 45
    L3: Chain Missiles· · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 45
    L3: Displacement· · · · · · · · · · · · · · Illusion· · · · 44
    L3: Magic Circle Against Evil · · · · · · · Abjuration· · · 44
    L3: Rage· · · · · · · · · · · · · · · · · · Enchantment · · 44
    L3: Repair Serious Damage · · · · · · · · · Transmutation · 45
    L4: Repair Serious Damage · · · · · · · · · Transmutation · 46
    L4: Death Aura· · · · · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 49
    L4: Dimension Door· · · · · · · · · · · · · Conjuration · · 46
    L4: Phantasmal Killer · · · · · · · · · · · Illusion· · · · 45
    L4: Solid Fog · · · · · · · · · · · · · · · Conjuration · · 46
    L4: Stoneskin · · · · · · · · · · · · · · · Abjuration· · · 45
    L5: Repair Moderate Damage, Mass· · · · · · Transmutation · 47
    L5: Break Enchantment · · · · · · · · · · · Abjuration· · · 46
    L5: Dominate Person · · · · · · · · · · · · Enchantment · · 46
    L5: Mind Fog· · · · · · · · · · · · · · · · Enchantment · · 46
    L5: Protection from Elements· · · · · · · · Abjuration· · · 46
    L5: Teleport· · · · · · · · · · · · · · · · Conjuration · · 47
    L6: Repair Critical Damage· · · · · · · · · Transmutation · 48
    L6: Circle of Death · · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 51
    L6: Greater Heroism · · · · · · · · · · · · Enchantment · · 47
    L6: Reconstruct · · · · · · · · · · · · · · Transmutation · 48
    L6: Tenser’s Transformation · · · · · · · · Transmutation · 48
    L6: Undeath to Death· · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 51
    L7: Repair Serious Damage, Mass · · · · · · Transmutation · 49
    L7: Finger of Death · · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 52
    L7: Hold Person, Mass · · · · · · · · · · · Enchantment · · 48
    L7: Invisibility, Mass· · · · · · · · · · · Abjuration· · · 48
    L7: Otto’s Sphere of Dancing· · · · · · · · Enchantment · · 48
    L7: Prismatic Spray · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 49
    L8: Black Dragon Bolt · · · · · · · · · · · Conjuration · · 50
    L8: Charm Monster, Mass · · · · · · · · · · Enchantment · · 49
    L8: Greater Shout · · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 50
    L8: Otto’s Irresistible Dance · · · · · · · Enchantment · · 49
    L8: Sunburst· · · · · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 50
    L9: Acid Well · · · · · · · · · · · · · · · Conjuration · · 51
    L9: Hold Monster, Mass· · · · · · · · · · · Enchantment · · 50
    L9: Meteor Swarm· · · · · · · · · · · · · · Evocation · · · 51
    L9: Rend the Soul · · · · · · · · · · · · · Necromancy· · · 54
    L9: Wail of the Banshee · · · · · · · · · · Necromancy· · · 54
    ——————————————————————————————

    Spell Like / Special Abilities
    ——————————————————————————————
    Magic Missile · · · · · · · · · · · · · · ·
    Dismiss Charm · · · · · · · · · · · · · · ·
    Necrotic Touch· · · · · · · · · · · · · · ·
    Necrotic Bolt · · · · · · · · · · · · · · ·
    Necrotic Blast· · · · · · · · · · · · · · ·
    Reconstruct · · · · · · · · · · · · · · · ·
    Mage Armor· · · · · · · · · · · · · · · · ·
    Shield· · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
    Greater Color Spray · · · · · · · · · · · ·
    Meld Into Darkness· · · · · · · · · · · · ·
    Rejuvenation Cocoon · · · · · · · · · · · ·
    ——————————————————————————————

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    #16980
    Furiyen
    Member

    As a Tank or Necro DC Caster, I think you’ll be fine.

    In fact I’ve seen really impressive Tank PM builds in the past, Staffy ran one and sat there tanking the Shadows in Reaper Killing Time IIRC. Triple Healing Aura’s go a huge way to just topping up your HP almost instantly.

    On the Melee DPS side, I think you have alot of trade offs for Casting and Tank side: No single stat To-Hit and Damage, no Trance, no Critical Power improvements, no Attack Speed bonus out of Vanguard, no EK Tier 5 for that wonderful exploding Cleave, and no Melee orientated Destiny providing base line Melee Power and other DPS improvements.

    At the very least I would throw all that AP from FeyDark illusionist into Harper to pick up Int To-Hit and Damage and Know the Angles. Which sucks because you lose GCS, which is a phenomenal CC spell, and you’d be trading it out for Dire Charge really.

    The upside of all this is you have Mass Hold, and whether you use Dire Charge, Mass Hold or GCS for your prime CC I would at least twist in Sense Weakness so you get the most out of the helpless damage you can.

    The final thing to think about here is if you need to hold threat against turbo nutter DPS builds. You’ll be very reliant on gear to build any kind of usable Intim, and you don’t have much/any +Threat% on Melee DPS or Spell DPS output from the Build. Rend the Soul goes a long way to helping, but it doesn’t work on some raid targets you want to tank. So, again you’ll be relying on gear for +Threat.

    I’m not sure you would hold aggro against that irritating THF KotC Paladin guy that just won’t turn off Sacred Defense, when they run around Exalted Smiting on the opening attack with +150% Threat on top of that huge Critical he just scored. And I wouldn’t know ANYTHING about said such turbo nutter builds *cough cough* 😀 😀 😀

    #17042
    charlie69
    Member

    PM tanks can be really good raid tanks, the self healing for 2-3k every couple of seconds is really nice. Up to R8 i found comfortable,in none raids, above that and you needed other sources of heals. The good thing is the dust\ash debuffs that you create when mobs are inside your auras. I do have a new setup of the PM, that i will be doing next life, as there is an increase to Dc’s with Fey gear, and ill have 40 twists this time, so can be more flexible with them. I encourage anyone to try this, it is good fun. R3 shadows and you just stand there with auras and cold absorb,and 5k HP and don’t drop below 1\2 HP. Being able to cc\insta kill a quest, then switch a few gear slots and then tank the end boss, and provide good debuffs is legendary.

    #17075
    Sthax
    Member

    thnx charlie, that is indeed my intention. I should prolly get myself salt and dust soon.

    Saw you 149 DC was that standing or with boosts, I get up to 137 standing in reaper. so just curious if I’m missing something mayor

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